Rechten en plichten
Rechten en plichten leerlingen
De rechten en plichten van de leerling zijn vastgelegd in het leerlingenstatuut. Hieraan wordt gewerkt, de vernieuwde versie zal op de website van het Stedelijk College Eindhoven worden geplaatst.
Leerlingenraad
De leerlingenraad wordt aan het begin van elk schooljaar opnieuw samengesteld.
De leerlingenraad bestaat uit ongeveer twintig leerlingen, die verschillende leerjaren vertegenwoordigen. De leerlingenraad vergadert een aantal keer per jaar en heeft regelmatig overleg met het bevoegd gezag.
De leerlingenraad houdt zich over het algemeen bezig met:
- Richt zich op het algemeen belang van de school én op de belangen van de leerlingen;
- Stimuleert de samenwerking tussen de verschillende groeperingen binnen de school;
- Heeft invloed op het schoolbeleid door haar adviezen aan de schoolleiding en door de vertegenwoordiging in de medezeggenschapsraad;
- Beantwoordt vragen van leerlingen over school;
- Organiseert leuke activiteiten, zoals schoolfeesten en een goede doelen dag.
Ouderraad
De ouderraad bestaat uit:
Vertegenwoordigers van de ouders van de leerlingen;
- Een afvaardiging van de schoolleiding;
- Een afvaardiging van de docenten.
De ouderraad vergadert ongeveer tien keer per schooljaar.
De ouderraad kan de medezeggenschapsraad (MR) adviseren over onderwerpen die vooral voor de ouders belangrijk zijn. Deze adviezen kunnen gevraagd en ongevraagd gegeven worden.
Klik hier voor meer informatie over de ouderraad of neem contact met de ouderraad op via ouderraad-oudebosschebaan@stedelijkcollege.nl.
Klachtenregeling
Instelling en taken klachtencommisie
- Er is een klachtencommissie voor alle scholen van het bevoegd gezag, die de klacht onderzoekt en het bevoegd gezag hierover adviseert. De gezamenlijke ORION scholen hebben hiertoe een regionale klachtencommissie ingesteld, de ORION Klachten Commissie (OKC), waarbij een ORION school zich kan aansluiten.
- Het bevoegd gezag heeft zich, na hierover instemming te hebben verkregen van de medezeggenschapsraden, aangesloten de ORION Klachten Commissie.
- De bepalingen omtrent de instelling, samenstelling, taken en werkwijze van de ORION Klachten Commissie zijn opgenomen in het reglement van de OKC. Dit reglement maakt integraal deel uit van de klachtenregeling en is als bijlage opgenomen bij de klachtenregeling.
Indienen van een klacht
- De klager legt de klacht in eerste aanleg voor aan degene(n) die het aangaat, resp. de directie die het eerst verantwoordelijk is voor het organisatieniveau waarop de klacht gericht is en in tweede aanleg bij het bevoegd gezag van de school.
- Als de klacht naar het oordeel van de klager op schoolniveau niet juist of onzorgvuldig is afgehandeld kan de klager de klacht voorleggen aan de OKC. Indien naar het oordeel van de OKC blijkt dat er geen of onvoldoende pogingen zijn gedaan om de klacht op het niveau van de school, of het bevoegd gezag aan de orde te stellen of te behandelen, verklaart de OKC de klacht niet-ontvankelijk en zendt de OKC de klacht toe aan het bevoegd gezag van de school , met het verzoek op het niveau van de school, of het bevoegd gezag tot een oplossing te komen.
- Een klacht die door de OKC in behandeling wordt genomen, resulteert overeenkomstig het reglement van de OKC in een advies aan het bevoegd gezag van de school.
Bevoegd gezag
Stedelijk College Eindhoven maakt onderdeel uit van Stichting Internationaal en Lokaal Funderend Onderwijs.
dhr. drs. M. (Meine) Stoker &
mw. drs. P. (Petra) de Bruijn MBA
vormen samen het College van Bestuur
Zij zijn bereikbaar via het contactformulier op de website www.silfo.nl